torsdag den 13. oktober 2011

Den store håndarbejdsbog

Jeg har en gammel "håndarbejdsbibel" i min bogreol. Det er "Den store håndarbejdsbog" udgivet i 1954 fra Nordens Forlag. Forleden ville jeg lige se, om jeg kunne finde et par fiduser til en taskelomme, så jeg gik på jagt i mine håndarbejdsbøger. Jeg fandt nu ikke, det jeg ledte efter, for jeg faldt i et nostalgihul, da jeg kom til "Den store håndarbejdsbog". Jeg er dog noget yngre end bogen, men jeg kan huske, at min Bedste og andre på hendes alder, har lavet noget tilsvarende. Og så er det ret morsomt at læse i den, fordi man virkelig kan fornemme tidens ånd deri.

Hvis man nu ikke har så meget plads, er der i bogen et forslag på, hvordan man kan indrette sin "systue". Her er hvad der bl.a. står i bogen:: "Studer engang fig. 2 grundigt. Jeg har tænkt mig dette opbevaringsmøbel indrettet i et af de gammeldags klædeskabe. Der er jo en stor skuffe forneden , og der kunne stoppe- og lappetøj passende anbringes." ..... " Så er der det store spejl. Er det ikke muligt at finde en vægplads, hvor det kan hænge, skrues det fast indvendig på døren til klædeskabet. Der kan eventuelle småbørn heller ikke komme til at slå det i stykker."
Bør vi ikke alle have sådan et broderi hængende på væggen?
Enhver god husmor kan selvfølgelig også strikke. I bogen er der også kapitler om syning af tøj, broderi, linnedsyning, peddigrørfletning, stoftryk og vævning. Selvom bogen er gammel, kan jeg stadig bruge den som inspiration, så gælder det jo bare om, at tilføre tingene et nutidigt design.
Sidst men ikke mindst var der også en række ugler på siddende på hegntråd ;-)
Disse ugler er håndapplikeret på en pude, som er vist i bogen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar