søndag den 30. juni 2013

En af sommerens klassikere.

Når hylden blomstrer er det tid til at lave saft. Så i morges cyklede jeg til Lindholm langs Limfjorden. Derude er der masser af hyldetræer, og det bedste af det hele er, at de står et godt stykke fra vejene og dermed også bilos.
Nu skal det bare stå og trække 3 - 4 dage, så har vi nylavet saft til fødselsdagsfesten på lørdag. Uhm!
Så er vi klar.....
Vi har en mørk udgave, som stammer hjemme fra min mor:
20 store buketter hyldeblomster
500 g mørk farin
500 g sukker
20 g citronsyre 
saften fra en citron
1 l kogende vand
Vi har også en lys udgave. Opskriften er fra "Den grønne syltebog" fra
Tørsleffs Husmoder Service. Opskriften kommer her:
20 hyldeblomt-klaser uden stilk
25 g citronsyre
saft af 2 - 3 citroner
500 g sukker
1 l kogende vand
Marie hjælper gerne til, hun kan næste ikke vente til vi kan smage.
Når saften har trukket i 3 - 4 dage, sier jeg det, og kommer det i fryseren. Så kan det tages op, efterhånden som vi får brug for det. Man kan selvfølgelig også hælde det i atamonskyllede flasker, men jeg kan bedst lide, at vi ikke bruger konserveringsmidler ;-) Tror jeg vil lave noget af saften til isterninger. Så er det nemt lige at komme en terning i et glas hvidvin, danskvand eller bare almindelig vand.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar