søndag den 2. december 2012

Et scoop og retro-tøjdyr.

I min jagt på store grønne knapper (som jeg ikke fandt) løb jeg ret tilfældigt over noget andet, jeg har ledt efter i lang tid: nemlig små kakler, som man (bl. a. min mor) kunne samle sammen med hollandsk chokolade. Jeg var heldig at finde to æsker, som stod langt inde i en reol i genbrugs-butikken på JF Kennedys Plads i Aalborg. JUBII!
Jeg betragter dem som lidt af et scoop, da jeg sammen med min mor har ledt efter dem i ret lang tid.
Nu må jeg til at regne lidt for at se, om jeg har nok til at lave min fars svendestykke (et sofabord) om til et kakkelbord. Jeg har nemlig også denne æske:

Efterhånden har jeg haft mange klasser til håndarbejde, nogle ting går godt og andre ting er for svære og bliver derfor ikke en succes. Det, der går godt, bliver jo nogle gange næsten en tradition; i hvert fald har mange af mine klasser lavet nøgleringe af traktordæk, syet ugler og julesokker samt nålefiltet.
Nu har jeg så fået foræret en bog, som jeg synes er ret sjov. Det er nemlig Gunvor Asks bog: Dukker og dyr fra 1978.
Jeg synes, der er mange mange sjove dyr i; måske fordi jeg kan huske dem fra, da jeg selv var omkring de ti år og havde håndarbejde. Jeg tror, jeg vil lave en elefant eller to som eleverne i 4. klasse skal sy i håndarbejde efter jul.
Som I kan se, skal den syes sammen af to stykker stof, som dog forinden skal have syet øjne på. Bagefter udstoppes den og ørerne markeres ved at sy ned langs siden af hovedet. Snablen holdes nede af en truklås. Så i løbet af december (måske først i juleferien) laver jeg en - måske to - demonstrationsmodeller, som skal overbevise eleverne om, at elefanter er de nye ugler.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar