søndag den 16. juni 2013

Hæklede firkløvere til Frederikke.

Jeg har fået et bestillingsarbejde;-)) Frederikke (dejlig kollega) har spurgt, om jeg ikke kunne hækle nogle små blomster, som kunne bruges - evt. sammen med et par knapper - til at give til spræl til en sort t-shirtkjole? Se, det er jo en opgave, jeg ikke kan sige nej til.....
Jeg kiggede derfor i min "hæklebibel" og fandt først nogle hæklede  primulaer, om hvilke der stod: "Kan anvendes som dryssede motiver eller anbragt i buket på sweater, strøet på slør eller brugt som kantning på finere bluser."
Vi kom så til at bladre i bogen og fandt disse firkløvere:
Om dem stod der: "Kan anvendes som enkeltmotiver på beklædning eller som halskant på en finere kjole, også som led i et kniplingsmønstret sengetæppe." Synes næsten, at man kan høre på sproget, at bogen er fra det forrige årtusind ;-))
Opskriften kommer her:
  1. Hækl 5 lm og saml dem i en ring med 1 km i første lm.
  2. 1 lm, 13 fm i ringen, 1 km i første lm.
  3. 1 lm, 1 fm i første fm * 4 lm,**slå 2 gange om, stik nålen i næste m, slå om, træk løkken igennem, (slå om, træk gennem 2 løkker på nålen) 2 gange i alt**gentag fra** til **2 gange til i samme m, slå om, træk gennem alle 4 løkker på nålen, 3 lm, 1 fm i hver af de næste 2 fm, gentag fra * 3 gange til, hækl 6 lm til stilk, vend, hækl 1 km i hver lm tilbage og slut med 1 km i næste fm på kløverbladet. Luk af. 
Jeg er ikke så øvet ud i hæklingens kunst, så jeg fik lidt problemer..... hmmm. Jeg søgte på google og fandt en video på www.tube. Videoen hjælp mig, men firkløverne til Frederikkes kjole er vist en fusion af de to opskrifter ;-)
I morgen skal vi - eller i virkeligheden nok mest Frederikke - vælge knapper. Måske kan I få lov at se det færdige resultat ;-)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar