søndag den 13. november 2011

Et eksperiment.

For et godt stykke tid siden, havde jeg set - sikkert på en blog - at man kunne lave skåle af lp´er. Det så ud som en sjov ide, så jagten gik ind på gamle lp´er. For dem i reolen kunne/ville/måtte jeg jo ikke bruge.
Da jeg sidst var på turne rundt i genbrugsbutikkerne, fandt jeg to lp´er. De var godt nok tykke, det tror jeg, siger lidt om alderen på dem? I dag skulle det så afprøves, om det kunne lade sig gøre.
De skulle smeltes over en skål, så jeg fandt en glasskål og smurte et tyndt lag madolie på, tændte ovnen på 150 gr og satte glasskål med lp ind i ovnen. Lp´en smeltede hurtigt, og rillerne på pladen var forsvundet/boblet op allerede efter 10 minutter - ergo er 150 gr for meget. Desuden havde jeg ikke været præcis nok, så den var smeltet skævt. Så første forsøg må betragtes som en "ommer".
Jeg skruede varmen ned til 100 gr og forsøgte igen. Det blev straks bedre. Det tager ca. 10 min at smelte lp´en, men det er en god ide, at holde øje med, hvornår det sker. Hermed har vi fået en ny frugtskål, skål til nødder og juleguf, eller??


Netop kommet ud af ovnen og til afkøling på terrassen.

Synes den er blevet ganske flot.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar